Karlstad domkyrka |
Schützhelgen i Karlstad hösten 2015 |
 Domkyrkoorganisten Hans Nordenborg.
|
Det är alltid ett äventyr att förbereda Schützdagar. Många saker ska klaffa och antalet
oplanerade inslag bör vara något begränsat. Personligen är jag mycket glad över att vi rodde
iland dessa tre dagar i Värmland. Det var första gången Schützsällskapet var på
Värmlandsbesök. Självklart ska vi nämna domkyrkans organist Hans Nordenborg, som
tillsammans med Karlstads Motettsällskap och ett femtontal medlemmar i vårt sällskap
kunde framföra rejält stora verk, både av Schütz och Buxtehude (1637-1707).
Förberedelserma startade på fredagen och intensifierades på lördag eftermiddag då
musikergrupperna kom på plats. Buxtehudes "Benedicam Dominum" krävde fem olika körer:
Det blev två vokala, och tre instrumentala. De tre sistnämnda kom från Örebro, Göteborg och
Stockholm. I sanning ett imponerande verk också med två solister från motettsällskapet,
sopranen Susanna Moberg och basen Peter Boman.
Lördagen bjöd därför på en konsert i domkyrkan med ett åttiotal besökare. Ett kyrkorum,
som har en för vår sång och musik en synnerligen god akustik. Den lilla holländska
kistorgeln och stråkar i mitten och blåsargrupper i korsarmen vid varsin sida och de två
körerna, motettsällskapet i söder och schützmedlemmar i norr. Innan vi avslutade med
Buxtehudeverket hade vi framfört "Lobe den Herren, meine Seele" från 1619 med tysk text
från Psaltaren 103. Sällskapets signaturmelodi, ofta använd, ”Also hat Gott die Welt
geliebt”, hade sin givna plats. Med Peter Boman som bassolist framfördes så ett mindre
verk "Ich liege und schlafe" ur Kleine Geistliche Konzerte. Alla de sistnämnda verken av Heinrich Schütz.
Motettsällskapet framförde själva tre verk med anknytning till Karlstad; först ett beställningsverk från 2014 av Fredrik Sixten med anledning av Motettsällskapets 70-årsjubileum. Efter stycket "Lamentum" av Lüdert Dijkman,
organist vid Karlstads gamla domkyrka runt 1680 och sedermera organist vid Storkyrkan i
Stockholm, med sopransolist, följde ett beställningsverk från 1997 för Karlstads stift av Arvo
Pärt med titeln Tribute to Caesar, med bibeltexten i Matteus 22, vers 15-22, som utgångspunkt. För
första gången på flera år sjöng vi så Schütz tonsättning av nattvardens instiftelseord, ”Unser
Herr Jesus Christus” SWV 423.
Under lördageftermiddag gav undertecknad några trådar från Schützfesten i (Dresden???)
Sachsen. I tvåveckorsfesten ingick det internationella sällskapets årliga dagar 1 – 4 oktober
med konserter och vetenskapliga föredrag. Det föredrag som jag åhörde i egenskap av ordf.,
eller Sektionsleiter, som den tyska benämningen är, var betitlat ”Bildersturm um die Musik?
Sachsen und die lutherischen Partnerländer am Ende des 16. Jahrhunderts.” Föreläsaren,
Konrad Küster, professor i Freiburg, och för övrigt god vän med några göteborgare, visade
på tre spår, det katolska, underförstått det romersk-katolska, det lutherska och det
reformerta. Dessa spår lade Küster på musiken under 1500-talet.
Efter föredraget blev det samtal, både om de olika trådarna och om sällskapets framtid.
Redan nu kan vi notera att 2016 ger oss två helger, 22-24 april i Uddevalla och i oktober,
näst sista helgen, i Nacka, Stockholm.
I söndagens högmässa i domkyrkan sjöng motettsällskapet och schützmedlemmarna tre av
lördagens Schütz-verk.
Hans Nordenborg repeterade intensivt och engagerat med oss under dagarna, och det märktes att
han var glad över att få låta Heinrich Schütz bli välkänd också i Karlstad. Genom uppdelningen i
kör 1 för motettsällskapet och kör 2 för tillresta schützmedlemmar kunde vi också förebereda oss
hemmavid redan under september. Vi är mycket tacksamma över Hans Nordenborgs arbetsinsats.
Det var också för oss schützmedlemmar en god erfarenhet att få sjunga tillsammans med en sådan
avancerad kör som Karlstads Motettsällskap, som dessutom bjöd på en kortkonsert för oss gäster
med musik av Karlstad-musiker.
Hilding Egestål, ordf.